Biographie

ENGLISH

Margaret was born in 1976 in the Irish Republic in an agricultural community. She comes from a tight-lipped family where sweeping under the carpet and remaining unseen was the norm. She, however, adores creating on a grand scale and starts oil painting and creating her own supports at age 11 using agricultural materials found on the farm.


Following a short career in finance, culminating in financial control of a British bank in Dublin, she takes the big leap into the unknown to find her passion again. Living in the U.S., France, Martinique, French Guiana, England speeds up the gathering of her jigsaw pieces. 


Her creativity comes back. And this time a series of paintings “The Light at the End of the Tunnel” erupts from her core. 


Following a period living in Galway, Ireland, in a raised apartment with a panoramic view of the Atlantic coast she moves for love to the London suburbs and soon finds herself lost. How was a sensitive soul like her to adapt to such a soulless place?


She hears a scream from within for a monumental piece of art for her tiny “garden” which was just wooden decking and fencing. Something to transport her beyond. Called by a waste container, perhaps, she stumbles upon the most beautiful ceramic tiles, all broken, cast despairingly to the world of industrial waste. Amidst cigarette butts and paper cups. An existence where any hope had almost dried out. And there she falls in love. With their brokenness from total rejection. With their beauty. With their potential.


And she finally hears her “calling”. To rescue them from a soul-destroying end – being crushed back to dust. And help them bring back a message from the harsh underworld.  “Flight of the Hummingbird” was born. And the first time she sees it standing, she feels an electric shock. She didn't see it coming!


She continues since to integrate the recovered materials into original wall sculptures. Her symbiosis with the materials paves the way for astounding creations.


The sculptures radiate and speak in echoes.  Of perseverance. Of passion. Of hope.


Following her move to France in 2013, Margaret has been renovating her stone house on a full-time basis and has had little time for creating in her cherished studio. She is delighted to be back creating on a much greater scale since 2018.

FRANCAIS

Margaret est née en 1976 en Irlande du Sud, dans un hameau agricole en pleine campagne. Elle est originaire d’une famille de « taiseux » ou le silence et la cachette régnait en maitre. Elle adore créer des objets grandioses, pourtant, et elle commence à peindre avec des huiles et à créer ses propres supports a l’âge de 11 ans, à partir de matériaux agricoles qu’elle trouvait sur le ferme. 

 

Après une courte carrière en finance, culminant dans le contrôle de gestion d'une banque britannique à Dublin, elle décide enfin de sauter. Dans le vide, vers l’inconnu total.  


Elle retrouve sa créativité, et cette-fois ci une série de peintures « La Lumière au bout du Tunnel » est montée du fond d’elle-même, vécu comme une éruption. 


Margaret déménage pour l'amour dans les banlieues de Londres et se retrouve vite en eaux troubles. Mais comment une personne sensible peut-elle s’adapter dans un endroit si particulièrement dénué d’âme ? 


Elle entend un cri jaillir du plus profond d’elle-même : créer une œuvre d'art monumentale pour son jardin minuscule ! Quelque chose pour la transporter au-delà. Appelée, peut-être, par un container à déchets, elle trébuche sur les plus beaux carreaux de céramique, tous brisés, jetés désespérément dans le monde des déchets industriels au milieu des mégots de cigarettes et des gobelets à thé. Une existence où tout espoir s’est presque évaporé. Et là, elle tombe amoureuse des carreaux morcelés. Avec leur souffrance liée au rejet absolu, avec leur beauté et leur potentiel.


Et elle entend son "appel" : les sauver de la fin « destructrice d'âme » que représente  l’écrasement pour retourner à la poussière ; et les aider à ramener un beau message du dur monde souterrain. «The Flight of the Hummingbird» est né. Et la première fois qu’elle le voit debout, Margaret subit un choc véritable. Elle ne l’a pas vu venir.


Elle continue depuis d’intégrer les matériaux récupérés dans des sculptures murales originales. Sa symbiose avec les matériaux ouvre la voie à des créations étonnantes. 


Elles rayonnent et leur font écho, parlant de la persévérance, de la passion, de l’espoir.


A la suite de son déménagement en  France en 2013, Margaret a rénové sa maison en pierre à plein temps et a passé peu de temps à créer dans son atelier tant apprécié. Elle est ravie d'être de retour en création à plus grande échelle depuis 2018.

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